onsdag 22 februari 2012

Min kamp



"Den här kvällen var det tallrikarna med de fyra färdigbredda smörgåsarna som väntade på oss när vi kom in i i köket. En med brunost, en med gulost, en med sardiner i tomat och en med kryddost. Jag tyckte inte om sardiner i tomat och tog den smörgåsen först. Fisk bjöd mig emot, jag fick kväljningar av kokt torsk som vi åt minst en gång i veckan; både av ångan från grytan den hade kokats i, av smaken och konsistensen. Den var förstås samma sak med kokt lyrtorsk, kokt sej, kokt sill, kokt kolja, kokt flundra, kokt makrill och kokt uer. Med sardinen var inte smaken det värsta tomat kunde jag få i mig om jag tänkte på att det var en sorts ketchup, utan konsistensen, framförallt den lilla hala stjärten." Veckans torsdagstema; utifrån en text. Den här texten kommer ifrån boken som just nu ligger på nattduksbordet; "Min kamp" av Karl Ove Knausgård.

1 kommentar:

Sara sa...

Gillar skarpt alla dina illustrationer (som jag sett på bloggen, bläddrade vidare efter att ha gillat den första ^^)! Snyggt!